Napi első indulás előtti átvizsgálás
Kötelező, biztonsági ellenőrzés
1. Gumiabroncsok ellenőrzése
– nem laposak-e?
– van-e sérülés? (vágás, szakadás, repedés, dudor)
– mennyire kopott? (a minimális bordamélység: 1,6 mm a teljes futófelületen mérve)
További tudnivalók: a motorkerékpáron csak szerkezetileg azonos abroncs (radiál/diagonál)
használható, forgásirány ellenőrzése, felnik állapota, küllős kerekeknél küllők állapota!
2. Kormányberendezés ellenőrzése
Középállványra állítva, vagy a motoron ülve:
– jobbra-balra ütközésig elfordítani és megnézni, hogy akadálymenetesen
fordul, nem ér-e a tankhoz, illetve nem csíp-e be vezetéket, bowdent.
– a motor elé guggolva mozgasd a teleszkópszárat előre-hátra:
Nem kotyoghat, nem lóghat, különben TILOS elindulni!
3. Világító-, és jelzőberendezések ellenőrzése
Járó motornál
A helyzetjelző és tompított fényszóró : automatikusan felkapcsol és együtt világít. Ellenőrizni elöl és hátul is, és a rendszámtábla világitás.
(egyes típusoknál, a kormányon található kapcsolóval kell ezeket külön-külön bekapcsolni!)
Távolsági fényszóró : bekapcsolni a kormány bal oldalán található kapcsolóval. Ennek a világításnak van visszajelzője is a műszerfalon, kék színű.
Féklámpa: az első, majd a hátsó fék működtetésével is, hátul ellenőrizni!
Irányjelző: kapcsold balra, ellenőrizd, majd kapcsold jobbra! A villogásnak 60 és 120 között kell lennie percenként (1-2 villanás másodpercenként), mindkét oldalt azonos ritmusban. (Ha valamelyik oldalt gyorsabb a másikhoz képest, azt valószínűleg izzó-kiégés okozza.)
4. Fékek ellenőrzése
Először az első fék: gurítsd picit előre a motort, majd húzd be a fékkart!
Másodszor a hátsó fék: gurítsd picit előre a motort, majd nyomd be a fékpedált!
A felső egyharmadnál kell keményen fognia. Ha a felső egyharmadnál beljebb, de keményen fog, a fék kopott és ellenőrzésre szorul.
(amennyiben hidraulikus fékeket vizsgálunk, le kell ellenőrizni a féktárcsa állapotát és a fékfolyadék szintet is! Utántölteni a kezelési útmutató szerinti fékfolyadékkal kell.)
Hibalehetőségek:
Csekély ellenállással benyomható/húzható: – a rendszer tömítetlen, elfolyt a fékfolyadék.
A fékkar/pedál rugózik: – levegős a rendszer.
Hibás fékkel elindulni tilos!
5. Rendszámtábla ellenőrzése
a rendszám meglétének, felfogatásának valamint olvashatóságának ellenőrzése.
Ez az 5 feladat (segédmotorosoknak az első 4) kötelező, és ehhez jön még egy az alábbiakból:
Feladat 1 .
A négyütemű motorok motorolaj szintjének és olajnyomásának ellenőrzése:
A szintellenőrzés a szintjelző pálca segítségével történik. A”nívópálcát” ki kell húzni, szárazra törölni, visszatenni a helyére, majd újbóli kihúzás után meggyőződni arról, hogy az olajszint a pálcán a „max – min” jelzés között van-e. Kevés olaj esetén az utántöltés a Kezelési kútmutatóban előírt minőségű olajjal történjen.
Az olajnyomás ellenőrzése:
A szükséges olajnyomás meglétéről a műszerfalon az olajnyomást jelző piros műszerablak tájékoztat. Álló motornál bekapcsolt gyújtáshelyzetben a jelzőfény pirosan világít.
A motor beindítása után a kontrol lámpa kialszik.
Feladat 2.
Végezze el a tengelykapcsoló kar holtjátékának ellenőrzését, ismertesse beállítását!
A beállítás a tengelykapcsolót működtető karon lévő állító csavar és kontraanya segítségével történhet. A csavar behajtása a „holtjátékot” növeli , míg kifelé történő csavarása csökkenti azt. A holtjáték nagysága 2-4 mm között minden érték elfogadható.
A rossz beállítás következménye az, hogy sebességváltáskor teljesen behúzott kar esetén is recseg a váltószerkezet, ill. egyáltalán nem kapcsolható a sebességfokozat. A holtjáték hiánya eredményezheti az un. „kuplungcsúszását”, amikor a fordulatszám növelése ellenére nem gyorsul a jármű, miközben a motor felpörög.
Feladat 3.
Ismertesse a meghajtólánc feszességének ellenőrzését!
A motorkerékpár meghajtása elsődlegesen meghajtólánccal történik. Vannak olyan gyártók, akik az üzembiztosabb kardánhajtást részesítik előnyben, míg mások a csendes különösebb karbantartást nem igénylő szíjhajtást.A meghajtólánc a használat során megkopik, kinyúlik. Ezért kell gondozni, és a feszességét rendszeresen ellenőrizni. (Megfelelő hozzáférhetőség esetén!)
Ha felfelé kb. 40-50 N erővel megnyomjuk a láncot, a behajtás 10-30 mm-nél nagyobb nem lehet. A „feszes lánc” szaggatja az alkatrészeket, a „lógó lánc” pedig leugorhat a fogaskerékről és megszorulhat a kerék, ami könnyen bukáshoz vezethet.
Feladat 4.
Kerékfelfüggesztés ellenőrzése. (hátsó lengővilla és a rugóstagok)
A motoron ülve (vagy kézzel) mozgasd le-fel, majd jobbra-balra az első és hátsó futóművet!
Amit vizsgálni kell:
–lengéscsillapító elől-hátul (nem szivároghat az olaj, nem szorulhat, nem „ringhat”)
–spirálrugó hátul (nem recseghet, nem lehet rajta sérülés)
–lengővilla és szilentjei hátul (nem „kotyoghat”, nem lehet rajta sérülés)
A spirálrúgót rendszerint állítható – terheléstől függően -, a kezelési útmutatóban leírtak szerint.
Feladat 5.
Üzemanyag ellátó rendszer ellenőrzése
Egyes típusoknál nem került beépítésre benzincsap, de ahol igen, ott:
a benzintank bal oldalán találod: ON-RES-OFF (nyitott – tartalék – zárt).
Üzemanyagszűrő a csap alján (ülepítő)/vagy a tank alatt, nem látható helyen van beépítve!
Feladat 6.
Elsősegélynyújtó csomag ellenőrzése („A”jelű)!
Az ülés, vagy az oldalidom alatt található. Tartalmának szavatosságát időközönként ellenőrizni kell, illetve amit elhasználtunk belőle, azt pótolni kell!
Feladat 7.
Ismertesse a személyszállítás illetve a csomagszállítás feltételeit!
Személyszállítás: az utas a lábtartót és a kapaszkodót elérje, önerőből tudja magát tartani, bukósisakot viseljen, de kezdő vezetői engedéllyel 2 évig így sem szállítható!
Csomagszállítás: előre és hátra egyáltalán nem, oldalra a kormány szélességéig nyúlhat.